Recensie: Bob de Straatkat (James Bowen)

Ooit heb ik ergens een beroemde uitspraak gelezen dat we iedere dag van ons leven een tweede kans krijgen. Die kans kunnen we grijpen, alleen doen we dat meestal niet.

Ik heb het grootste deel van mijn leven gebruikt om die uitspraak te bevestigen. Ik kreeg een heleboel kansen, soms dagelijks. Heel lang heb ik er nooit een gegrepen, tot daar eindelijk, in het begin van de lente van 2007, verandering in kwam. Toen raakte ik bevriend met Bob. Nu ik erop terugkijk, denk ik dat het ook heel goed zíjn tweede kans kan zijn geweest.

James Bowen - Bob de straatkat

Zoals de Engelsen het zo mooi kunnen zeggen: “Don’t judge a book by its cover” (beoordeel een boek niet naar zijn kaft). Goed advies misschien, maar zeg nou zelf: met zo’n voorkant ben je als kattenliefhebber toch meteen verkocht? Gelukkig is Bob de Bouwer Straatkat veel meer dan enkel een boek met een fraaie voorkant.

Of je nu een echte boekenverslinder bent of meer een op-een-blauwe-maandag-lezer, kattenliefhebber volledig optioneel, dit is zo’n hartverwarmend (waargebeurd!) feel-good boek dat je het in één ruk wilt uitlezen. Sterker nog, familie, vrienden & kennissen zullen in de rij staan om het boek van je te lenen…

Helaas is óók dat laatste waargebeurd. Wil er iemand misschien iets opbiechten?? Een paar keer heb ik het zelf uitgeleend, waarschijnlijk is het boek nog wel een paar keer verder doorgeleend en nu… nu prijkt Bob de Straatkat al een paar jaar niet meer in mijn boekenkast.

#streetcatnamedbob

A post shared by Street Cat Bob (@streetcatnamedbob) on

Het verhaal

Goed, Bob de Straatkat dus. Het verhaal van auteur James Bowen, een ex-drugsverslaafde Londense straatmuzikant die op een dag een zielig hoopje kat vind in het trappenhuis van zijn flat. James was nog maar net begonnen met het weer op de rails krijgen van zijn leven en kan nauwelijks genoeg geld bij elkaar scharrelen om eten van te kopen. Geen ideale omstandigheden om aan een huisdier te beginnen, maar aangezien niemand zich over het beestje ontfermd doet hij het toch. Hij noemt het erg zieke diertje Bob.

Door zijn zorg en aandacht komt Bob er langzaam weer bovenop, totdat hij weer op eigen poten kan staan. James verwacht Bob nooit meer te zien, maar Bob denkt daar heel anders over! De rooie kater besluit te blijven en de twee worden onafscheidelijk. De buitengewoon intelligente kater volgt James overal, in de bus, in de metro, en als hij geen zin heeft om te lopen zit Bob op James z’n schouder. Samen verdienen ze hun kostje op straat en worden al gauw beroemd. Zo kunnen ze allebei hun moeilijke verleden achter zich laten.

Bestseller

Het boek is in 2012 verschenen en een echte internationale bestseller geworden, uitgebracht in meer dan 26 landen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het geheel terecht is: Bob de Straatkat leest heerlijk weg en het is eenvoudig geschreven, waardoor het erg makkelijk is om je voor te stellen hoe het moet zijn geweest. Je leeft mee met James en -voor zover ik dat natuurlijk überhaupt kan inschatten- geeft het een goed beeld van het leven op straat en hoe moeilijk het is om clean te blijven.

Verfilming

Het waargebeurde verhaal van James & Bob is nu zelfs verfilmd, met de enige échte Bob in de hoofdrol. En James? Ehh nee, die niet. Ik heb de film overigens niet gezien, maar op basis van de trailer viel het me meteen op dat er afgeweken is van het waargebeurde verhaal. En dan ben ik eigenlijk wel afgehaakt.

Gelukkig hebben we YouTube nog, als je Bob eens in het ‘echt’ wilt zien:

Conclusie

Bob de Straatkat heeft me positief verrast. Ik heb het ooit gekregen voor mijn verjaardag geloof ik, en ik geef eerlijk toe dat ik begonnen ben met lezen omdat ik de kaft zo mooi vond. Maar het is ook gewoon een erg leuk boek: ik lees niet zo heel vaak, maar deze heb ik in één ruk uitgelezen. Absoluut een aanrader dus, en een ware magneet voor vrienden en familie 😉

Eindscore: 4/5

Trefwoorden: boek, recensie